Jaartraject School vol Levenskunst

Voor middelbare scholen die staan voor inclusie en welbevinden 

Alle scholen dragen inmiddels de (preventieve) zorg voor het mentale welbevinden van de leerlingen. Dit vergt een andere dan de traditionele mindset van veel schoolleiders, docenten en ondersteuners. Wij helpen jullie met Improvalley om deze nieuwe mindset als vanzelfsprekend schoolbreed te belichamen in alles wat jullie doen.

In dit jaartraject School vol Levenskunst leer je:

  • Om als schoolleider een cultuuromslag te leiden naar een klimaat met vanzelfsprekende aandacht voor elkaars welbevinden.
  • Om als team het goede voorbeeld te geven in medemenselijkheid en om je vaardigheden hierin waar nodig te versterken.
  • Om leerlingen oog te laten hebben voor zichzelf en voor elkaar.
  • Om met preventieve aandacht voor welbevinden zorg en uitval te minimaliseren.
  • Om aantrekkelijk te worden voor nieuwe leerlingen en docenten.

HET JAARTRAJECT OMVAT DE VOLGENDE ONDERDELEN

 

A. Mindset Medemenselijkheid

Voordat je een persoonlijk klimaat neerzet op school heb je hiervoor een gedeelde visie en motivatie nodig! Wat is wenselijk en waarom? Hoe kun je het herkennen als het goed gaat en wat gebeurt er in de school eigenlijk al op dit vlak? Welke houding en mindset kun je gebruiken, hoe betrek je ouders en verzorgers en hoe treed je op tegen eventuele saboteurs?

 

Schoolleiders - Welzijnsvisie retraite voor 1 of 2 schoolleiders

Voor schoolleiders organiseren we een retraite van een dag om te bezinnen op waar je naartoe wilt met het mentale welbevinden op school. We presenteren ons gedachtengoed over levenskunst en improvisatie als kapstok voor allerlei in omloop zijnde welzijnsbenaderingen. En vanuit vragen, stilte en goede gesprekken ontwikkel je in de loop van de dag een visie voor jouw school die je ook kunt uitleggen en kunt uitdragen aan anderen.

 

Team - Teamdag medemenselijkheid met gemak

Op deze teamdag ervaart het team de kracht van medemenselijkheid in groepsverband. De successen die nu al op school te zien zijn worden gedeeld met behulp van een improshow door professionele acteurs en er worden tips en trucs uitgewisseld die nare ervaringen in een nieuw licht zetten en die koudwatervrees helpen overwinnen.

Er wordt flink geoefend, er is een rijk gevulde handout en alle docenten gaan naar huis met praktische ideeën en handvatten voor hun eigen lespraktijk. Vooraf komen we een dag op school langs om de sfeer vast mee te maken.

N.B. Bij meerjarige deelname kan deze teamdag worden vervangen door een teamdag in het kader van de Levenskunst Level-up.

 

Leerlingen - 1 vraag per les

De docenten komen op de teamdag in aanraking met het principe 1 vraag per les. Dit is een simpel principe waar de leerlingen terloops drie uur aandacht voor hun welbevinden mee krijgen gedurende de week, zonder dat dit ten koste gaat van vakgerichte lessen, omdat er in alle lessen kort en op een natuurlijke manier wordt geappelleerd aan het leven van de leerlingen buiten school.

 

B. Levenskunst Level-up

Levenskunst klinkt misschien wat hoogdravend, maar we benaderen bij Improvalley levenskunst als toegepaste improvisatie. Dit betekent dat je ondanks onzekerheid actie onderneemt die waarschijnlijk ondersteunend is aan jou en je omgeving.

En improvisatievaardigheden kun je gewoon leren:

  • omgaan met fouten,
  • je lijf laten spreken,
  • anderen ondersteunen,
  • situaties binnen laten komen en afwegen,
  • mogelijkheden zien,
  • je impulsen volgen
  • of juist weloverwogen stappen zetten
  • en bovenal betekenis geven
  • en plezier maken!

 

Schoolleiders - Levenskunst Level-up tweedaagse voor 1 of 2 schoolleiders

Met schoolleiders trekken we ons twee dagen terug om de negen basisvaardigheden van levenskunst en improvisatie langs te lopen. Alle vaardigheden worden ervaren in een veilige setting en met tips en trucs word je overal uitgedaagd om te groeien. Alle vaardigheden worden bovendien gekoppeld aan de schoolpraktijk en er is ruim gelegenheid voor het inbrengen van casussen en persoonlijke leerpunten.

 

Team - Levenskunst Level-up maandelijkse halfuurtjes

In onze online omgeving staan negen korte levenskunstlessen voor het team klaar die maandelijks op de e-mail in een korte samenvatting worden rondgestuurd en waarbij elk teamlid een map krijgt met themamagazines en themalesbrieven. Ook ligt er elke maand een korte handleiding klaar om in 15-30 minuten onderling met het team te bespreken hoe iedereen het maandthema kan integreren in de eigen (onderwijs)praktijk.

 

Leerlingen - Levenskunst Level-up Lesbrieven en Handboek LevensKunst

De docenten krijgen negen laagdrempelige lesbrieven om de levenskunstthema's tijdens mentorlessen een plek mee te geven. Bovendien ontvangen de kunstvakdocenten (beeldend, drama, muziek...) een Handboek LevensKunst met tips en trucs voor het voor- en nabespreken van opdrachten in het kader van de negen levenskunstthema's.

C. Persoonlijke coaching

Er gebeuren natuurlijk altijd weer dingen die niet volgens het boekje gaan op het vlak van medemenselijkheid, levenskunst en improvisatie. Ook daarmee kun je bij ons terecht. 

Schoolleiders - Persoonlijke coaching voor 1 of 2 schoolleiders

Elke maand (met uitzondering van juli en augustus) wordt er een coachcall gepland voor schoolleiders waarin die hun vraagstuk voor kunnen leggen met betrekking tot welzijn, levenskunst en improvisatievaardigheden in de school. Ook vraagstukken op dit vlak van docenten of onderwijskundig personeel die bij de schoolleiders binnenkomen kunnen hier worden voorgelegd.

Door hier elke maand bij aanwezig te zijn (of je vraag in te sturen en het antwoord na te luisteren) houd je jezelf als schoolleider het jaar rond scherp op dit onderwerp en word je snel geholpen bij het realiseren van je ambities of het overwinnen van eventuele impasses.

Mocht je niet kunnen wachten tot een volgende coachcall met je vragen dan heb je ons nummer en mag je altijd aan de bel trekken.

 

Bonus

 

Project Waarom Welzijn voor 1 leerjaar 

Mentoren van 1 leerjaar (leeftijd 12-16 jaar) krijgen projectmateriaal aangeboden rond een film over ‘al dan niet praten over je problemen’. Het projectmateriaal bestaat uit een film, lesvideo’s, digibordsheets, werkboekjes en een docentenhandleiding.

 

Certificatie: School vol Levenskunst

Wanneer jullie alle onderdelen van het programma bijwonen en uitvoeren en drie keer per jaar een korte rapportage geven van de geboekte resultaten op het gebied van levenskunst in de school kunnen jullie jezelf vanaf het tweede jaar dat jullie deelnemen een School vol Levenskunst noemen.

Vanaf het tweede jaar dat jullie deelnemen aan het programma krijgt elk teamlid een feestelijk presentje en komt er een fotomoment voor de pers om dit predicaat officieel te ontvangen.

Jullie eigen plan van aanpak

Wil jij weten hoe je met gemak schoolbreed de medemenselijkheid op jouw middelbare school kunt verankeren? Neem dan contact op voor een vrijblijvend strategiegesprek, waarin we als je wilt al gelijk een plan van aanpak opstellen dat past bij jouw school!

 

Geef je op voor een strategiegesprek